Stručny výtah argumentů z debaty pod článkem Opensource ve školách:
http://www.root.cz/clanky/proc-rici-ano-open-source-ve-skolach/nazory/.
Dlouhá diskuse, která vznikla pod článkem, je kupodivu docela poučná a padla tam v ní řada příčin, které asi brání rozšíření Linuxu/OOo v českém školství (ZŠ, SŠ i VŠ).
Nevím, co z toho má jakou váhu. Nehodnotím. Co mi přišlo jako relevantní a pravdivé, jsem stručně přepsal. Dávám to sem spíš pro inspiraci.
Co brzdí rozšíření OSS do škol:
1) Schopní linuxáři dělají jinde než ve školství kvůli
platu.
2) Firmy dodávající SW pro školy možná preferují Windows kvůli větším
ziskům. To může být část ceny nebo plat za podporu, je otázkou, zda Win+MSO potřebují v dnešní situaci více podpory než Lin+OOo.
3)
Změna fungujícího systému je vždy
riziko a nejistá investice. Je ale potřeba pochopení a ochota všech zúčastněných.
3a) Někdy je nutno předělat výukové materiály, např. když jsou vázané na typ software. Obecný problém je, že se učí "kam kliknout" místo principů. Na ZŠ by byl přechod snazší než jinde.
3b) Bylo by nutno přeškolit učitele a překonat určitý odpor (uvažování neznalého uživatele: "Nový program + Libovolná chyba kdekoli = Chyba nového programu")
3c) Uvádí se, že jen migrace MSO-OOo trvala 1-2 roky (sw pro ČSSZ, SW Bakaláři atp.)
4)
Účelové dotace na IT,
nehlídající efektivitu využití.
4a) Dotace je třeba za každou cenu vyčerpat do dna. Hlavně nic nevracet, jinak se napřesrok možná paradoxně sníží.
5)
Komerční dodavatelé SW přirozeně můžou zaplatit jak
lepší reklamu, tak obchodní zástupce, co prodej sw vyjednají osobně.
5a) Ale: Přímý požadavek úřadu na nákup výhradně SW od Microsoftu prý nebývá.
5b) Školy často dostávají značné slevy na Win/MSO atd.
5c) (O přímé korupci bych zde až na výjimky neuvažoval.)
6) Byrokracie:
Nákup HW/SW
ze státních peněz je složitý; dlouho a podrobně se plánuje, příp. vypisuje výběrové řízení.
6a) Nad 40000 Kč je výdaj "investice",
z investičních peněz se nesmí přelévat do neinvestičních atd. Proto je někdy výhodnější nakupovat zbytečné drahé vybavení, aby bylo ze správného druhu účelově vázaných prostředků.
6b) Upravující rozpočtová opatření jsou zdlouhavá, obvykle je na vině problémů místní zřizovatel, tj. kraj.
6c) O nákupu vybavení někdy nerozhoduje ředitel, ale na dálku zřizovatel.
7) Někdy přirozeně existuje
věcný důvod pro Windows (Win-only SW, HW; specifická výuka).
7a) Souvisí s tím potřeba kompatibility dokumentů třeba s tím, co mají žáci doma.
7b) Komunikace se státní správou vázaná na MSIE a MSO (?)
Správa
v homogenním prostředí je levnější a snazší.
9 )
Krátká podpora: např. Ubuntu má na desktopu jen 3 roky a nedostatečnou zpětnou kompatibilitu s knihovnami.
Další zmiňovaný chybějící software: Průmysl a automatizace: Autocad, MTS, Heidenhain, Sinumerik, SolidWorks
Správa školy: Bakaláři,
Téma je to důležité. Pište, co si o tom myslíte.