Fórum Ubuntu CZ/SK
Ubuntu pro osobní počítače => Obecná podpora => Téma založeno: kapetr 19 Října 2010, 19:05:53
-
Zdravím,
mám velký problém, který se mi však nedaří ani najít, natož vyřešit.
Za rady předem děkuji.
Po upgrade (z 10.04) na Ubuntu 10.10 Maverick nemohu v žádném VoIP klientu pořádně telefonovat, protože slyším velmi trhaný zvuk protistrany.
Zde má útržkovitá zjištění:
- na staré instalaci Ubuntu 9.04 je zvuk bezchybný (ve stejnou dobu, kdy je na U10.10 trhaný)
- ADSL linka nezatížená žádným jiným provozem; mnoho pokusů v různou dobu, ....
- zkoušel jsem zvukovku (na VoIP mám totiž extra PCI zvukovku) vypnout i zapnout v Pulseaudio
- zkoušel jsem v VoIP klientech použít tuto zvukovku přes PulseAudio i přes ALSA
- klienti SFLphone, twinkle
- zvukovku jsem otestoval i samostatně - přehráváním hudby -> naprosto bez problémů
- zkusil jsem zvukovky, co do účelu použití [systémové zvuky, video, ...] X [VoIP headset], i prohodit a je pravda že ta integrovaná (systémová) se zadrhává méně, nicméně taky
- určitě to nesouvisí s zatížením sítě, agregací, momentálním přetížením VoIP operátorů (zkouším několik), ...
- ....
jsem naprosto zoufalý a na prášky :-) Kde může být problém ?!
Vzhledem k tomu, že samotný ALSA backend je OK (zvukovky hrajou jinak bez problémů) vidím jedinou možnost - i když se mi to zdá nemožné ?!
= ?? nějaká chyba v jádru - co do zacházení s pakety RTSP ?? (audio VoIP) - nějaké "zácpy", ...
Pozn.: U 10.04 jsem také občas zaznamenal výpadky ve VoIP zvuku, ale ne moc často - proto jsem to neřešil a vzhledem ke krátkému používání 10.04 ... nevím
Jako by problém rostl ?! 9.04 Ok, 10.04 +-, 10.10 nepoužitelné
Vím, že je vzhledem k neidentifikaci problému těžko radit, přesto prosím fórum o zapřemýšlení, třeba alespoň jak postupovat ve vyhledávání problému.
Děkuji
--kapetr
-
Tak jsem se v něčem možná trochu posunul - třeba se teď najde někdo, kdo do toho vidí víc.
TEDY: v klientu twinkle (až na ne-podporu nahrávání zdaleka nejčistší a nejpropracovanější VoIP klient) jsem v U9.04 si pohrál s hodnotou ALSA play period size - v Edit->System Setting->Audio.
Pokud jsem to snížil na 16, tak to začalo trhat i tam (jen tak nějak pravidelněji). Od 32 to hraje OK. Tak jsem v U10.10 zkusil zvýšit hodnotu ze 128 na maximálních 256. Možná to nepatrně pomohlo, ale opravdu jen nepatrně. Naopak snížení na 64 hovor učinilo takřka nečitelný a při 32 už to jen rychle ťuká.
Jak jsem se (částečně) dočetl (?) , tak tato hodnota snad určuje, jak často karta vyvolává přerušení - vynucující si obsluhu kernelem (I/O operace do/z bufferů).
Laicky tedy usuzuji, že možná nové jádro v U10.10 má nějaký problém v obsluze těchto přerušení (zdrží se tam déle, než by bylo zdrávo (?)). V zatížení procesoru to samozřejmě patrné není, ale na narušení plynulosti zvuku cpaného do karty ... ?
Nicméně znovu upozorňuji, že normální přehrávání na kartě je OK, takže nevím.
Prosím někoho "podstatně hlouběji" znalého ... HELP :-)
--kapetr
-
:-(
opravdu nikoho nic nenapadá ?!
-
Live CD?
-
To jsem zkusil - trhá se to (v 10.10) stejně jako u nainstalované (upgradované) verze.
-
Fakt se v tom nevyznám, ale nezkoušel jste realtime jádro? Víc bohužel neporadím...
-
já musel přepnout audio zařízení na hdati,u tebe se to bude jmenovat nejspíš jinak - dle tvého hw.jinak jsem tradičně musel mikrofonu nastavit jen jeden kanál a druhý ztlumit.byla to ekiga.