Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Vaše pomoc je stále potřeba!

Autor Téma: sudo nebo root?  (Přečteno 1858 krát)

Dr Fuss

• Stálý člen
  • **
sudo nebo root?
« kdy: 16 Října 2011, 13:23:30 »
Zatím jsem se nikde nedozvěděl, jak vlastně funguje příkaz sudo, zdali jsou to práva root pro jeden příkaz, či práva root např. na 3 minuty či jak je to vlastně? Případně jaká jsou ještě další jiná omezení u sudo na rozdíl od práva root.

Zrovna tak mě zajímá, zdali je rozdíl přihlásím - li se jako root v konzoli, zdali mohu počítat i s tím, že jsem root i v terminálu nebo gr. režimu, či zda to platí pouze a jen tam, kde jsem se  tak přihlásil? To samé i pro sudo.

Přepnu - li se na root, patrně se musím přepnout zase nazpět jinak se vystavuju nebezpečí že něco pokazím, nebo v nějaké fázi toto právo pomine samo, např časem? Dává systém nějaké upozornění že pracuju jako root mimo #?

Předpokládám že po restartu počítače právo root pomine a jsem ten za koho se přihlásím.
« Poslední změna: 16 Října 2011, 13:35:28 od Dr Fuss »

Šuohob

• Závislák
Re:sudo nebo root?
« Odpověď #1 kdy: 16 Října 2011, 13:27:37 »
Vse, na co se ptas je napsano v manualu ke prikazu sudo a na wiki
Tak dlouho se vrzá s Acerem, až se displej utrhne.

brutus

• Aktivní člen
  • *
  • sudo do-release-upgrade
« Odpověď #2 kdy: 16 Října 2011, 14:51:35 »
Pomocou sudo mozes spustit iba urcity prikaz s pravami root, teda ak nepuzijes "sudo -i" ten ta robi rootom na urcity cas v danej konzole/terminali...ak sa chces prihlasit ako root, je to nutne povolit a neodporuca sa to. Ak si root ma admin prava vsetko co spustis(aj graficke rozhranie)
Intel core 2 duo, NvidiaGeForce8600GTS, 4GB RAM, (Xubuntu 12.04, SliTaz)
Asus eeePC 1000 HE(Android 4.0.4 x86)

jAster_BA

• Závislák
  • FEI STU stole my soul, don't have time anymore :/
« Odpověď #3 kdy: 16 Října 2011, 15:00:00 »