pro vysoký výkon ve 3D (zejména moderní hry ale i třeba video) je třeba, aby operace s grafickou pamětí a zobrazením nepočítal procesor ale grafická karta, která pro tyto účely obsahuje speciální hardware a paměť. Aby bylo možné tento hardware efektivně využít je potřeba speciální ovladač, který to umí. Protože se jedná o náročný a nákladný sw vývoj, firmy jako AMD/Ati nebo Nvidia si ho chrání a odmítají poskytnout specifikace a api svého hardware nebo dokonce zdrojové kódy svých ovladačů ke kartám, které prodávají. Do OS Windows je přeci taky třeba doinstalovat ovladač pro grafiku catalyst/detonator, jinak si žádnou dnešní hru nezahrajete. Takže i v Linuxu, pokud chcete hrát moderní 3D hry, nebo využívat naplno možnosti své grafické karty, musíte nainstalovat speciální ovladače od výrobce, které hardwarově urychlují (akcelerují) práci s grafikou. V Linuxu je poněkud netypická situace, protože jsme zvyklí, že ovladače stejně jako všechen další software je k dispozici spolu se zdrojovým kódem a kdo chce ho může upravovat a měnit jak se jemu hodí. 3D ovladače pro grafické karty se tedy musí instalovat v binární podobě, jak je dodá výrobce a nikdo nemá právo (a ani nemůže) je nějak upravovat a měnit. To s sebou nese různé problémy, třeba instalace je narozdíl od ostatního softu zbytečně složitá, ovladače se nemůžou nainstalovat "samy" spolu se systémem, často nejsou pro Linux k dispozici ovladače ve stejné kvalitě nebo čase jako pro Windows atd. atd. Samozřejmě existují pokusy vytvořit "svobodný" na výrobci nezávislý 3d ovladač ke grafické kartě, ale je to opravdu těžký oříšek a navíc vývoj jde v této oblasti rychle dopředu, takže současná situace je taková, že svobodný 3d ovladač je k dispozici jen pro staré a dnes již neprodávané karty. Pokud nechcete hrát nové hry, nebo používat jiné aplikace závislé na vysokém 3d výkonu, je všechno v pořádku, Linux má ovladače svoje a jsou naprosto v pohodě, ale pro 3D není zatím jiný způsob.