Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.

Autor Téma: Jak se staví místní provozovatelé k nahrazení fóra konceptem "askubuntu" ?  (Přečteno 2732 krát)

DoubyCz

  • Návštěvník
  • *
  • Příspěvků: 14
  • Douby.cz
    • Zobrazit profil
    • Douby.cz
Už nějakou dobu na mne na tomto serveru působí skličujícím dojmem místní fórum. Ani ne tak lidmi kteří se tu snaží všemožně pomáhat, ale spíše zvolenou "technologií". Zdá se mi že sáhodlouhá mnohastránková diskusní vlákna plná nepřesných dojmů jsou v dnešní uspěchané době přežitek, je příliš složité a zdlouhavé v nich najít nejlepší odpověď na položený dotaz, často se nachází na Xté stránce a vy nevíte které dokud je všechny neprolistujete.... Proti tomu stojí stručný koncept Otázek a hodnocených odpovědí který se velmi dobře osvědčil na serverech rodiny stackexchange (jakým je i veleúspěšný askubuntu) a tam bych místním provozovatelům rád položil dotaz jak vlastně vidí možnost poslat jednoho dne fórum na odpočinek a zavést koncept podobný askubuntu ? Neberte to prosím tak že se vám snažím vymýšlet práci navíc :-) o to mi nejde, naopak bych rád přispěl svou troškou do mlýna a klidně tento systém celý implementoval, a protože právě to mám v úmyslu, domnívám se, že je vhodné pokusit se nejdříve nabídnout služby zde s tím, že bych nerad štěpil komunitu ubuntu mezi více domén, když se nabízí tak pěkná doména jako třeba odpovedi.ubuntu.cz pro něco takového. Samozřejmě pokud řeknete, ne, strč si to za klobouk, fórum rulez, beru to taky a prostě jen půjdu svou cestou jak to v FOSS občas taky chodívá :-) Díky za vaši reakci, jakoukoliv - ideálně však upřímnou.

Chápejte, běžně dnes už instaluji ubuntu na PC i naprostým laikům a mohu jim dát odkaz na ubuntu.cz aby se tam případně ptali na řešení problémů ? No s čistým svědomím nemohu protože tak nějak tuším že se ztratí už někde v procesu registrace do fóra, chybí tomu intuitivnost odpovedi.cz a podobně jednoduchých Q&A serverů, kde máte pocit že se můžete ptát okamžitě a hned první odpověď je vždy perfektní (to je samozřejmě jen iluze vyvolaná chytřejším řazením odpovědí podle kvality, ale rozhodně velmi praktická iluze), přitom registrace se objeví jen tak mimoděk ve formě tlačítka [přihlásit přes facebook/google] aniž by moc zatěžovala ... snad budete trochu souhlasit, pokud vám vstup laické veřejnosti či seniorů do tohoto světa nejde příliš proti srsti .-) Rád bych tuto vznikající mezeru vyplnil aby skutečně bylo možné dát i seniorovi odkaz na plochu ve stylu "poradimesubuntu.cz" a mít jistotu že nebude mít problém tam zjistit co potřebuje ... váš názor ? Dík předem.
« Poslední změna: 06 Květen 2019, 11:18:36 od ge0rgecz »
Douby.cz

juwa2

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 3720
    • Zobrazit profil
Obávám se, že tímto způsobem by se z toho velice brzy stalo něco jako https://www.zive.cz/poradna/sc-20/default.aspx?consult=1 číslo dvě.  :-[
Bohu díky za současný stav.... :)

zeleno

  • Člen
  • **
  • Příspěvků: 236
    • Zobrazit profil
 :)Som už pár rokov seniorom, nemám facebook, google ani mobil, takže podobným dôchodcom by si to
príliš neuľahčil. Súčasný stav mi viac vyhovuje.

Gmisiycs

  • Člen
  • **
  • Příspěvků: 323
    • Zobrazit profil
    • Helltracker
Nejsem ještě zcela senior, je mi 45, přesto díky zeleno. Nemám fejs a gůgl účet mám jen pro synchronizaci prohlížeče. Nikdy bych se nikam přes tyto MRŠINY nepřihlásil, i kdybych je měl. Mám se prostě rád. Přesto neberu lidem jejich zálibu poskytnout komukoliv cokoliv, je to jejich boj.

Přihlašování přes (např.) Fejs by mi nevadila, ale dobrá poznámka byla od juwa2. Mám obavu, že přesně k tomu by to vedlo.

Otázka a odpověď.
Rozumím, co máte na mysli a jsem pro. Všiml jste si, že Ubuntu.cz má na to páku? Říká se jí WIKI.  Dobrá věc, pokud není stará jako Metuzalém. Sem bych cílil hlavní výtky. Když jsem na Wiki našel prastarý návod, který jsem zrovna byl schopen zrenovovat, nedostal jsem se k editaci. Přihlášení z fóra tam nefunguje a registrace také ne. Musel bych někde požádat o přístup, pak by mi to asi někdo schválil, když by mi přišla "pozvánka", už bych byl zase na montáži v nějaké dědině bez netu, 2 týdny bych nic nemohl dělat, přijel bych domů na gigový net a tam už by čekal mail, že z ddůvodu neaktivity ... atd. Tohle je skutečný zabiják zdejšího fóra. Místo, kde má přesná otázka přesnou odpověď již existuje.


Za sebe jsem pro, aby stránky udržoval více nej jeden člověk. Mám to tak i na svém serveru a má to více výhod, nežli nevýhod.

A ještě ke změně fóra
Za mne, a věřím, že nejen za mne, je toto fórum přesně takové, jaké potřebuji. Nemluvím o vzhledu, ten mne nezajímá. Mluvím  o principu. Pokusím se o vysvětlení, ale kdo to nemá jako já, asi stejně nepochopí.
Někdo zde položí dotaz, odpoví mu několik lidí, často protichůdné informace, nakonec se tazatel dobere řešení. Jeho řešení ale z důvodu principu Linuxu nebude fungovat u mne. Ale systém řešení, vypozorovaný z logiky kroků v odpovědích, mne nasměruje, a následně mi umožní vyřešit shodný problém na jiném prostředí (neřku-lli distribuci).

Ono je to tak, že v Linuxu často existuje jen úzce správná odpověď - pro úzkou skupinu lidí. Ostatním nepomůže.

Takže s chutí do toho, oslovte pana Stanke a překvapte nás.
R.I.P. Trusty Tahr - nezapomenu...

JirkaZ

  • Stálý člen
  • ***
  • Příspěvků: 686
    • Zobrazit profil
Přidávám se k negativnímu stanovisku předchozích tří kolegů.

K tomu dodávám:

1) svěřit přihlašování jakémukoliv velkému bratrovi je úchylka či nemoc.

2) pokud dotyčný nemá mentálně na to, aby při registraci do fóra či jinam vyplnil řádově dvě kolonky (nick a heslo), pak ať raději nepoužívá PC vůbec (nebo jen s neustálým odborným dohledem). Tak to prostě je a jakékoli politickokorektní či podobné žvásty jsou zbytečné.

Taky už mi není zrovna málo... Nicméně (o to důrazněji) tvrdím, že jakýkoliv jen průměrně zdravý a zdatný "senior" měl čas zhruba od počátku existence PC na to, aby se naučil alespoň základy uživatelské práce s nimi. Pokud to neudělal, jeho problém...

Ještě konkrétně k askubuntu: když pominu to přihlašování, tak na první pohled jediná tamní výhoda jsou štítky (tagy). Ty ale stejně nemůžou postihnout všechno. Pochopit a zvládnout vyhledávání (čehokoliv kdekoliv) je základní předpoklad úspěšného využití internetu. Přitom platí, že vyhledávat můžu buď vlastním mechanismem dotyčného serveru, nebo nějakým jiným způsobem (Duckduckgo, Google aj.). Druhá možnost je univerzálnější a hlavně je k dispozici vždycky...
« Poslední změna: 06 Květen 2019, 13:53:13 od JirkaZ »

Gmisiycs

  • Člen
  • **
  • Příspěvků: 323
    • Zobrazit profil
    • Helltracker
Místní fórum má jistý attribut, který se projevuje v názvu topicu ask [Vyřešeno]. Toto by mohlo principiálně být použito jako tag, právě pro  nastíněné vylepšení stránek. Něco jako ještě jedna karta v záhlaví. Díky JirkaZ.

Český Jirko (ge0rgecz), doufám, že se k tomu vyjádří více lidí. Pokud bude potřeba, poskytnu Vám místo na svém serveru, aby jste vytvořil jakýsi náhled a s ním bychom mohli pokračovat v diskuzi i vylepšení.

Je třeba si uvědomit, že doba se mění, jsou i nové možnosti. Já jsem výše psal celkem skeptický příspěvek, ale nejsem proti, dokonce se mi to líbí, že by fórum přineslo i další funkcionalitu.


Vždycky když se dohadujeme s dalšími programátory u mě na serveru, bývá jeden z nejneprůstřelnějších argumentů: "Zkusme to. Smazat to můžeme kdykoliv.".
R.I.P. Trusty Tahr - nezapomenu...

Ventero

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 2055
    • Zobrazit profil
Tohle forum je supr, tak jak je a rikam to z pozice analytika ergonomie a velkeho kritika v tomto smeru. Jak je uvedeno, problem spociva v zastarale wiki a jeji nepristupnosti pro aktualizace a doplnovani. Druhy velky problem vnimam v lokalnim vyhledavaci, ktery je naprosto otresny. Vyresi-li se tyto veci, je toto forum takrka dokonale ...
Zvuky jsou mantrami a myšlenky moudrostí, prostě proto, že se mohou objevovat ...

JirkaZ

  • Stálý člen
  • ***
  • Příspěvků: 686
    • Zobrazit profil
... Druhy velky problem vnimam v lokalnim vyhledavaci, ktery je naprosto otresny...

Netřeba čekat. Hledám zde slovo "balíček":

https://duckduckgo.com/?q=bal%C3%AD%C4%8Dek+site%3Aforum.ubuntu.cz&ia=web

https://www.google.cz/search?q=bal%C3%AD%C4%8Dek+site%3Aforum.ubuntu.cz

atd. atp. Zbytek snad není třeba popisovat...

Ventero

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 2055
    • Zobrazit profil
Jasne - uz to predvedl Gmisiycs z googlem - ze se da jinudy, ale je to ostuda ...
« Poslední změna: 07 Květen 2019, 21:19:47 od Ventero »
Zvuky jsou mantrami a myšlenky moudrostí, prostě proto, že se mohou objevovat ...

Gmisiycs

  • Člen
  • **
  • Příspěvků: 323
    • Zobrazit profil
    • Helltracker
Je to ostuda. A přitom by mohly stačit dvě slůvka a závorky do SQL dotazu. MySQL zná pojem RELEVANCE.

Kdo umíte PHP, mrkněte na místo, kde jsem se osobně kdysi inspiroval, jak tvořit SQL dotazy:

https://github.com/Bigjoos/U-232-V5/blob/master/pm_system/search.php řádky 35-78
nebo
https://github.com/Bigjoos/U-232-V5/blob/master/browse.php po řádek 290.

Měřil jsem to a i na mém prastarém serveru jde o nanosekundy.
V prvním příkladu vznikne cca takovýto dotaz a trvá 0.000088s., celá stránka s výsledky a prostě komplet HTML trvá 0.00371s. - pouhé 4 tisíciny sekundy:
Kód: [Vybrat]
SELECT *, ( (1.3 * (MATCH(subject) AGAINST ('owner' IN BOOLEAN MODE))) + (0.6 * (MATCH(msg) AGAINST ('owner' IN BOOLEAN MODE)))) AS relevance FROM messages WHERE ( MATCH(subject,msg) AGAINST ('owner' IN BOOLEAN MODE) ) AND location = 1 AND receiver = 15 AND saved = 'yes' ORDER BY '1' ASC LIMIT 25Vyhledávám slovo "owner" ve zprávách. Tohle vážně zvládne úplně každý server.
R.I.P. Trusty Tahr - nezapomenu...


Gmisiycs

  • Člen
  • **
  • Příspěvků: 323
    • Zobrazit profil
    • Helltracker
R.I.P. Trusty Tahr - nezapomenu...

DoubyCz

  • Návštěvník
  • *
  • Příspěvků: 14
  • Douby.cz
    • Zobrazit profil
    • Douby.cz
Děkuji všem za komentáře, rozumím vašemu pohledu. Fórum a vlákna mají své příznivce a zjevně to není z pohledu uživatelů takový problém, jak jsem si myslel :-) Ještě jednou dík za vyjasnění. Třeba mne napadne lepší způsob jak zde být prospěšný.
Douby.cz

Ventero

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 2055
    • Zobrazit profil
Koncepty, ktere jsi popsal v uvodu vlakna mi tedy o nic prehlednejsi nepripadaji - stejne se to vetsinou musi cist cele a je neni to o nic prehlednejsi. Toto forum ma alespon linearitu prispevek po prispevku a neni to tak umorne narocne procitat vse v chronologii - narozdil od stackexchange apod.
Co by ovsem pomohlo prevzit je oznaceni jednoho ci nekolika prispevku jako odpoved. Ale to je taky diskutabilni - jak jsem si vsiml na jinych forech v konceptu, ktery zminujes, tak se casto stava, ze tam je neco jako odpoved oznaceno, ale pak se dozvis, ze to tak treba nefunguje za vsech oklnosti a ze jsou tam jista "ale" na ktere brat zretel - a to se nam krasne vraci k tomu, ze to stejne clovek musi procitat cele a pak je to dle me jeste mene prehledne, nez linearita zde ...
Zvuky jsou mantrami a myšlenky moudrostí, prostě proto, že se mohou objevovat ...

singularis

  • Návštěvník
  • *
  • Příspěvků: 80
    • Zobrazit profil
Já bych se přimlouval/a za oživení wiki nějakým způsobem. Často totiž řeším drobné problémy s konkrétními balíčky, které většinou za nějakou hodinu zvládnu vyřešit sám/a, ale chtěl/a bych svoje zkušenosti sdílet a na to se toto fórum tak úplně nehodí.

Např. je známá věc, že když se v Ubuntu 18.04 LTS nainstaluje Ristretto a otevře se s ním adresář s obrázky, negenerují se náhledy v panelu vlevo. Oprava už existuje a já ji mám zprovozněnou, ale na tomto fóru nevidím žádnou zřejmou možnost, jak ji sdílet s lidmi, kteří se Ristretto právě chystají začít používat a chtějí, aby jim fungovalo, a neotravovat s ní lidi, které Ristretto zatím nezajímá, nebo v budoucnu uživatele Ubuntu 20.04 LTS, kde už daná funkce pravděpodobně bude opravená a bude fungovat správně.

Dobře přístupná a organizovaná wiki by snad mohla tento problém vyřešit (koneckonců wiki může citovat z fóra, když se to bude hodit), ale chce to mít pro každý významnější balíček i samostatnou, podrobnou stránku, aby byl prostor i pro „tipy pro efektivní používání“ a „řešení známých problémů“. Na současné Wiki třeba zrovna o Ristretto není dokonce ani zmínka!

Ventero

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 2055
    • Zobrazit profil
Tak můžeš to aspoň napsat do sekce pro tipy a triky. Wiki pořád je, ale musel by ti někdo dát přístup na úpravu a vkládání nového.
Zvuky jsou mantrami a myšlenky moudrostí, prostě proto, že se mohou objevovat ...

singularis

  • Návštěvník
  • *
  • Příspěvků: 80
    • Zobrazit profil
Problém je, že 99% lidí, kteří by to v sekci Tipy a triky viděli, to nebudou potřebovat, nebo to dokonce ani nebudou moci využít. Do Tipů a triků bych chtěl/a psát věci, které mohou být alespoň trochu užitečné většině uživatelů. Psát tam velké množství detailů a zkušeností, které se týkají jen konkrétních verzí různých balíčků používaných malým procentem uživatelů mi připadne jako spamování či zaplevelování. (Navíc když si někdo instaluje nějaký balíček, s jakou pravděpodobností ho napadne hledat zkušenosti předchozích uživatelů s ním v sekci „Tipy a triky“?) Wiki by na toto byla opravdu lepší.

Ventero

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 2055
    • Zobrazit profil
Celkem casto hledam v teto sekci - svym nazvem se k tomu nabizi  ;)
Mas vsak pravdu - na slozitejsi veci, tedy na rozsahlejsi navody, je jasne lepsi wiki.
Tak se zkus spojit s adminem, jestli by ti tu wiki nepredal do spravy. Bylo by to moc fajn.
Zvuky jsou mantrami a myšlenky moudrostí, prostě proto, že se mohou objevovat ...