Podle mě jsou obchodní polečnosti tak zlé, jak moc jim to jejich zákazníci dovolí a pokud jim to dovolí, tak jsou všechny zlé naprosto stejně. Tzn. dělení na hodné a zlé je marketing těch, kteří se chtějí stát "zlými"
Microsoft je "zlý" (k uživatelům, na druhou stranu je Bill Gates jeden z největších dárců na dobročinné účely na světě!) proto, že svého času získal monopol (a přiznejme si, že zčásti proto, že pirátské windows&office měl každý - jak pak měla fungovat konkurence?) a od té doby "mu to sype" a pokud neudělá sérii tragických chyb, tak to bude "sypat dál". Lidé na windows nadávají, ale kupují je. Proč by se potom výrazně měnil?
Zároveň platí, že čím víc máš, tím víc chceš (protože chování společností do značné míry ovlivňují akcionáři, kteří o předmětu podnikání moc nevědí, ale chtějí dividendy), takže pro udržení vlivu (OOXML vs. ODF) udělal i opravdu ošklivé věci.
Dokud stojí podnikání googlu na tom, že je potřeba jakási elementární důvěra (don't be evil), bude ji poskytovat. Jakmile získá takovou moc, že mu to bude moci být jedno (odstranění některých nepohodlných licencí - třeba AGPL z google code), tak mu to jedno bude a bude stejně zlý jako microsoft, nebo jako kdokoli na jeho místě, protože to je prostě přirozené chování.
Třeba applu zákazníci dovolují být velmi "zlým" (uzavřenost nejen iphonu, DRM, stálé přechody mezi ne moc kompatibilními architekturami a operačními systémy vyžadující nemalé investice), ale nevadí jim to, proto apple (teď) slušně prosperuje.
Velká výhoda linuxu (myšleno tentokráte stricto sensu) je licence GPL, která velmi efektivně snižuje možnost, aby se některý z jiho poskytovatelů stal tím zlým a i kdyby se jeden dodavatel stal "zlým" stále je tu dost jiných, kteří "zlí" v té samé chvíli nebudou a i kdyby byli všichni (abstrahujeme od debianu a podobných, kteří nejsou obchodní společností a tedy ani nemají důvod stát se zlými), pořád si to člověk může zkompilovat sám.