Takže jsem se rozhodl tohle téma opět otevřít. Politika výrobců HW se změnila a disky v současné době (bez ohledu na systém) parkují jako o život. Provedl jsem několik pokusů, převážně u notebooků, kde je tento problém nejčastější a dobral se tohoto výsledku.
1) Nikde se to sice nepíše, ale hodnota zaparkování hlaviček u disků WD Green 3,5" (ty novější) a notebookových disků všeobecně není jak se velmi často píše 500 000, ale až 3 000 000. Hodnota pro potencionální selhání je 6x vyšší.
2) Parkují všechny současné notebookové disky, zkoušel jsem WD, Hitachi, Seagate. Jediný který neparkoval jako o život je Toshiba. Jenže po fůzi výrobců už stejně seženete jen WD a Seagate, ostatní značky patří buď jednomu nebo druhému, takže je to v bleděmodrém totéž.
3) Teď k měření, nainstaloval jsem program, který čte data ze S.M.A.R.T a začal měřit. Výsledky jsou pod Windows i Linuxem podobné. Prostým vydělením času v minutách počtem zaparkování jsem dostal určité hodnoty. K čemu jsem tedy došel (provoz na baterii)
a) Systém při provozu na adaptér nastaví hodnotu APM na 254, což je dostatečné. Disk parkuje jednou za víc jak 15 minut.
b) Hodnota nastavená systémem při provozu na baterii je APM = 128, to je obvykle dost málo a způsobuje to parkování asi každých 5 vteřin.
c) Nastavením hodnoty na 255 se parkování úplně vypne (postup viz výše). To nedoporučuji, žere to baterku a riskujete, že když s notebookem někde ťuknete, tak máte po disku.
d) Co s APM při provozu na baterii? Najít vhodnou hodnotu není lehké a jak se zdá většina disků si nastavení APM interpretuje po svém (všechny bez rozdílu dodržují jen hodnoty 254-nízký počet a 255-vypnuto). Provedl jsem tedy několik zdlouhavých měření a zjistil, že disky prakticky na jakékoli nastavení APM nad 160, vykazují až k hodnotě 254 stejné chování. Jednoduše tak lze říct, že ať nad hodnotu 160 nastavíte cokoli, na parkování to nebude mít zásadní vliv. Pod hodnotu 160 se to chová obdobně, jen ten počet zaparkování je větší (asi 2 až 3 násobně). Nakonec jsem si všiml, že pouze jedna hodnota vykazuje asi dvojnásobné navýšení času při parkování, je to 180. Nevím jak je to možné, ale při jakékoli hodnotě nad 160-254 (mimo 180) se parkování nijak výrazně nemění, při nastavení na 180 dojde z nějakého důvodu na prodloužení běžné doby na dvojnásobek.
Normální koeficient ke kterému dojdete při vydělení času počtem zaparkování je 0,15 při hodnotě nad 160, pod 160 je to potom 0,06 a při hodnotě 180 se kupodivu pohybuje kolem 0,3. Záleží na disku (nejvíc pokusů jsem udělal na WD a Hitachi).
Takže pokud se vám nezdá cvakání disku a nechcete při provozu na baterii nastavovat APM level na 254 nebo 255 kdy se disk takřka nezastavuje, zkuste hodnotu 180.
Postup pro všechny systémy založené na Linuxu by měl být následující, najděte soubor hdparm.conf, měl by být v cestě /etc/hdparm.conf, k jeho editaci musíte být root. V Ubuntu tedy použijete sudo gedit /etc/hdparm.conf
v distribucích které nepoužívají sudo se prostě přihlaste jako root. Jděte až na konec souboru a odřádkujte, všimněte si, že mezi vkládané bloky příkazů je nutné vždy vytvořit jeden prázdný řádek. Na konec souboru poté vložte /dev/sda {
apm_battery = 180
}
což je platné pro většinu notebooků. Pro notebooky s více disky, opět platí, že písmeno "a" na konci řetězce "sda" je dynamické a jeho hodnota se mění podle abecední řady.
Nakonec restartujte a následně příkazem sudo hdparm -B /dev/sda
ověřte, že je hodnota skutečně 180.