Jsem správce sítě a učitel INT na Obchodní akademii a mám několikaleté zkušenosti s nasazením linuxu ve školství, také jsem pořádal na toto téma dva semináře pro správce školních sítí a učitele INT (
http://www.oafm.cz/ucitele/pospech/profil/linuxworkshop1.pdf,
http://www.oafm.cz/ucitele/pospech/profil/linuxworkshop2.pdf). Linux jsem zařadil do výuky informatiky, zřídil jsem dvě Kubuntu učebny (jedna jede jako Xterminál klienti), a dále provozuji tři win. učebny. Učím kompletní výuku INT všech ročníků právě na Kubuntu. Všude jsme nahradili Microsoft office Open Officem (až na vyjímky). Servery mi jedou na Debianu.
Nasazení Linuxu u nás ve škole nejvíc pomohl nedostatek financí na Microsoftí licence, toto byl hlavní argument jak přesvědčit vedení, učitelům se to pak muselo dát přikazem. To že má linux jiné přednosti pro běžné uživatele a vedení nehraje roli a je to mimo jejich rozlišovací schopnost. Stále tu budete mít ten argument "ono je to jinak". Bohužel většina kolegů se výuce v linuxové učebně brání (neumí s Linuxem a tak je problém aby tam učili, časem se to ale zlepšuje), někeří i dost brblají (ale to jsou ti co brblají vždy a proti všemu) a dokonce i můj kolega, také učitel INT nemá chut se učit něco nového.
Jinak základní problémem linuxu je rigidita uživatelů, právě nejčastější námitky a problémy jsou typu "ono to je jinak než to mám doma" popřípadě "proč učit Linux když je všude Windows", tady se snažim argumentovat tím, že nejsme tréningová centra jedné monopolní komerční organizace a že máme učit operační systémy a né windows, textové editory a né Word atd....... Ono to, že Windows měl 5let jeden systém, mu velmi pomohlo, vzniklo pevné homogení prostředí mezi aplikacemi, systémem a uživateli.