Předem tohoto tématu bych rád poznamenal, že nemám v úmyslu zde zakládat žádný flame (a vzhledem k úrovni fóra ani nepředpokládám, že by vůbec jaký vznikl), ale pouze zjistit, jak vizuální styl (zéjména použité fotografie) propagující Ubuntu působí na jeho uživatele.
Takže jdeme na věc:
Náš nový zájemce se nejspíše dostane nejdřív na
http://ubuntu.cz/, pokud je jazykově vybavenější a jde "přímo ke zdroji", ocitne se brzy na
http://www.ubuntu.com/.
Na obou stránkách ho přivítají obligátní fotografie standardních SHPéček (Shinny Happy People), držících se vzájemně kolem ramen, případně za ruce. Jsou mladí, rozesmátí, skrznaskrz pozitivní a obracejí se většinou směrem k divákovi. Dále tu máme sympaticky vyhlížejícího operátora, který jen jen čeká, aby s úsměvem zodpověděl i ten nejhloupější dotaz (což bych od něj ostatně očekával i neznaje jeho vzhledu). Jako poslední bych si vzal na mušku skupinku neformálně oblečených mlaďochů na koberci, těsně obkličujících laptop, na jehož displayi se odehrává jakési bílomodro. Může to být stejně dobře logo Explo[d|r]eru jako KDE. Nebo cokoli jiného.
Co mají tyto fotografie v mých očích společného?
1. Zjevnou profesionalitu - fotografie jsou patřičně ostré, barevně vyvážené, dobře nasvětlené, kompozičně zvládnuté atd. Príma.
2. Zjevnou vstřícnost vůči návštěvníkovi - žádní korporátní kravaťáci, i ten operátor má kravatku nenápadnou a rozverně zelenkavou. Na druhou stranu to nejsou žádní hustí frikulíni. Bezva.
3. Částečně zvládnutou politickou korektnost. Máme tu klasicky různé národnosti a pohlaví, s věkem je to však už horší. Ustupující vlasy pána v růžové košili sice dávají tušit, že už lecos viděl, leč opravdový senior tu citelně schází. Cožpak moje babička není lidská bytost, hergot?!
4. Naprostou sterilitu a odosobněnost. A zde pro mne spočívá pověstné jádro pudla. Všichni ti krásní a šťastní lidé na fotografiích by mohli totiž stejně dobře prodávat mobilní telefony, hormonální antikoncepci, jakýsi "produkt" či snad "balíček" od nějaké finanční instituce nebo třeba nakládanou zeleninu. A mnozí z nich to i nepochybně dělají, stačí se podívat na reklamní materiály od výše zmíněných (snad vyjma té zeleniny). A proč to? Protože nežijí v našem světě, tedy světě lidských bytostí, pro které je Ubuntu primárně určeno. Obývají nějaký paralelní vesmír, ze kterého k nám vesele nahlížejí červími děrami v televizních obrazovkách a plakátech. No řekněte sami, znáte ve svém okolí někoho takového? Podívejte se do zrcadla, jste jim snad podobni? A vaši blízcí, vypadají snad jako oni?
Tak.
Po několika odstavcích plných zbytečně rozvitých přívlastků přichází má otázka:
Myslíte si vy osobně, že by Ubuntu více pomohl "civilnější" styl fotogafií, používaných na propagačních materiálech?Mám na mysli fotografie lidí jako jste vy a já, o našich bližních nemluvě. Na fotografiích by pochopitelně vystupovali v čistém a upraveném oblečení, ovšem byly by to věci, které běžně nosívají. Usmívali by se tak, jak se usmívá běžný spokojený uživatel Ubuntu, když mu zrovna všechno klape (byli by to totiž samí běžní spokojení uživatelé Ubuntu, kterým zrovna všechno klape, v tom vidím ten hlavní fórek). Staří, mladí, ženy, muži, v plné síle či na invalidním vozíku. A tak dále.
Prostě
Linux for Human beings se vším všudy.
Tak co vy na to?
