Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Vaše pomoc je stále potřeba!

Autor Téma: Flight gear: jak mám vzlétnout?  (Přečteno 11010 krát)

Argonisius

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 110
Flight gear: jak mám vzlétnout?
« kdy: 19 Října 2010, 21:42:42 »
Může mi někdo vysvětlit, jak spustit motor a vzlétnout? Mačkám pg up jak pominutej a ono nic...

Radix

  • Stálý člen
  • **
  • Příspěvků: 631
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #1 kdy: 19 Října 2010, 22:54:36 »
Stačí mávat rukama. Létat je snadné.

Dandim

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 401
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #2 kdy: 19 Října 2010, 23:10:50 »
 ;D Ještě mu řekni ať startuje z okna.
OS: Fedora 25

martin.h

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 181
    • Fotografie v Linuxu
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #3 kdy: 20 Října 2010, 07:04:42 »
Může mi někdo vysvětlit, jak spustit motor a vzlétnout? Mačkám pg up jak pominutej a ono nic...
Jenom tě chci uklidnit - taky jsem nevzlétnul. A po nějaké době jsem to vzdal úplně a mám klid.
Athlon 5200+, 2GB, GeForce 8600, Linux Mint - Helena 64

sabraq

  • Závislák
  • ***
  • Příspěvků: 3412
  • Bootloader-není téma k hovoru,ani zbytný prostor
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #4 kdy: 20 Října 2010, 23:07:48 »
Může mi někdo vysvětlit, jak spustit motor a vzlétnout? Mačkám pg up jak pominutej a ono nic...
Jenom tě chci uklidnit - taky jsem nevzlétnul. A po nějaké době jsem to vzdal úplně a mám klid.

Haháá, tak nejsem jedinej mantinel na létání:D Mně se akorát podařilo nastartovat motor, ale nehnul jsem se z místa:D Tož už jsme 3..
PP v kolečku - není licence,pouze upozornění na reklamu
"Dress code" - oblečení podle předpisu(ne kódované oblečení)
CC v kolečku - je licence,značí,že se někdo nesmírně snaží

vafle

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 58
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #5 kdy: 20 Října 2010, 23:23:00 »
Tak se hlásim jako 4.  ;)
Ubuntu 6.06 - 12.04 --> Xubuntu - 12.04 --> Kubuntu 12.10
.. dal se uvidi :)

sabraq

  • Závislák
  • ***
  • Příspěvků: 3412
  • Bootloader-není téma k hovoru,ani zbytný prostor
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #6 kdy: 21 Října 2010, 12:42:00 »
Tak se hlásim jako 4.  ;)
Skvělé :D
PP v kolečku - není licence,pouze upozornění na reklamu
"Dress code" - oblečení podle předpisu(ne kódované oblečení)
CC v kolečku - je licence,značí,že se někdo nesmírně snaží

Saiph

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 25
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #7 kdy: 21 Října 2010, 17:06:46 »
5.  ::)

Petr R.

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 154
  • ...
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #8 kdy: 21 Října 2010, 20:39:32 »
6.

Výborné ;D

EDIT: Teď jsem zjistil, že se to dá celý zrychlit a tak jsem skončil na zdi :)
« Poslední změna: 21 Října 2010, 20:56:15 od Petr R. »
Ubuntu 11.10 "Oneiric Ocelot" | Oddíly (ext 4): /, /home, /www | PC Intel | Linux user #482261

Marek_

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 342
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #9 kdy: 21 Října 2010, 20:43:41 »
7. párkrát už jsem pojížděl po runway, ale asi se musí požádat o povolení ke startu nebo nevím...
openSUSE 13.1
Opera 12 - ano, stale

Mendoza

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 74
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #10 kdy: 21 Října 2010, 23:52:09 »
8.
Ale jen protože jsem to jen zapnul a hned zase vypnul.
Zkoušeli jste Tutorial? Neříkejte, že v něm není vysvětlené alespoň základní ovládání letadla.

martin.h

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 181
    • Fotografie v Linuxu
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #11 kdy: 22 Října 2010, 09:08:11 »
Tutoriál jsem prolezl - stejně jsem nevzlétnul. To je zatím můj jediný nevyřešený Linuxový problém  :D
Athlon 5200+, 2GB, GeForce 8600, Linux Mint - Helena 64

sabraq

  • Závislák
  • ***
  • Příspěvků: 3412
  • Bootloader-není téma k hovoru,ani zbytný prostor
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #12 kdy: 22 Října 2010, 12:50:10 »
Mendoza: Jistě. Já jsem dokonce kontroloval kabel od klávesnice a myši, jestli jsou správně připojeny. A nic:/

Jinak osm lidí, to už je slušný oddíl ;)
PP v kolečku - není licence,pouze upozornění na reklamu
"Dress code" - oblečení podle předpisu(ne kódované oblečení)
CC v kolečku - je licence,značí,že se někdo nesmírně snaží

Saiph

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 25
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #13 kdy: 23 Října 2010, 22:00:25 »
Tož sme už letka:):):)

Nemec

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 292
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #14 kdy: 27 Října 2010, 15:40:13 »
9 nastartoval jsem, odbrzdil ale skončil jsem u pomalého pojíždění, dál jsem se nedostal

Argonisius

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 110
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #15 kdy: 27 Října 2010, 21:12:47 »
Je to možné? O téhle hře čtu na internetu dost často a přesto tolik lidí (včetně mě) ani nevzlétne!!!!!  ;D ;D

LuciusMare

  • Závislák
  • ***
  • Příspěvků: 1749
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #16 kdy: 28 Října 2010, 00:04:06 »
Je to možné? O téhle hře čtu na internetu dost často a přesto tolik lidí (včetně mě) ani nevzlétne!!!!!  ;D ;D
To máš jako s těma vyndousama ;D
Citace
<Firzen> tak teď budu Číňan
<Firzen> tak uvidíme :D
Jabber: LuciusMare (zkroucenina) jabbim (tecka) cz

martin.h

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 181
    • Fotografie v Linuxu
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #17 kdy: 28 Října 2010, 10:05:04 »
Tož sme už letka:):):)
no jo, ale můžeme tak běhat po betoně  ;)
Athlon 5200+, 2GB, GeForce 8600, Linux Mint - Helena 64

Saiph

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 25
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #18 kdy: 28 Října 2010, 10:11:14 »
Mam prednasky, takze nebudem skusat ale zira to dobre
http://www.ehow.com/how_2272371_fly-flightgear.html

Tomáš Břinčil

  • Občanské sdružení Ubuntu ČR
  • Závislák
  • ***
  • Příspěvků: 1610
  • moje obrázky ↓
    • TomasBrincil.cz
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #19 kdy: 28 Října 2010, 13:47:54 »
Jsem to kvůli vám nainstaloval ;D
Najeďte na dráhu, co jsem tak pochopil, tak na num klávesnici je nula a enter ovládání směrovky, nebo minimálně předního kola, tečka jako brzda podvozku, devět a tři pro otáčky motoru, šipky jako křidélka a vejškovka.


Jsem na dráze, okouřim devítkou motor, nulou a enterem na numpadu najedu na dráhu, dám plnej kotel a šipkama letim :D

Argonisius

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 110
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #20 kdy: 28 Října 2010, 18:43:51 »
Prostě nejde  ???

Rostislav Mikolaš

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 14
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #21 kdy: 29 Října 2010, 16:05:34 »
Je pravda, že po spuštění programu motor letadla již běží a to není asi to pravé ořechové , chceme-li simulovat "realitu", proto je doporučováno provést reset programu tím se dostaneme do jakéhosi výchozího stavu s vypnutým motorem. Bohužel , zdá se, že simulátor věrně kopíruje i čas a tedy viditelnost na příslušném letišti podle místního času, a tak pokud je kolem příliš velká tma, nezoufejte asi je na onom letišti skutečně zrovna tma, doporučil bych v menu Enviroment - Time Setting, nastavit například ráno - Morning. To jaký je po tomto nastavení čas, je pak vidět nejen v onom dialogu, ale také na hodínách na ovládacím panelu v kokpitu letadla. Je-li zobrazen 3D ( nažloutlý ) panel jsou hodiny analogové a dle směru a pohybu ručiček lze usuzovat na to, jak rychle čas v simulároru běží. Tato rychlost časové simulace se dá ovlivnit pomocí klávesy t ( čas urychlit ) a nebo shift-t ( čas zpomalit )  a přeženeme-li to s oním shift-t tak můžeme v čase i couvat ( hodiny se točí opačně ). Urychlíme-li plynutí času pak lze dobře pozorovat jak se rychle začne stmívat, dokonce zle zahlédnout i pohyb slunce na obloze.

Ony hodiny jsou užitečné ještě v jednom případě, stlačíme-li totiž nějak omylem klávesu p ( pozastavení simulace ), zastaví se i vteřinová ručička na těchto hodinách. Opětovným stlačením klávesy p bude simulace pokračovat. Použití klávesy p k pozastavení simulace je poněkud nešťastné, protože opakovaným stlačením shift-p se přepíná mezi 3D (žlutým) a 2D (šedým) zobrazením přístrojové desky v kokpitu letadla. Takže se lehce může stát, že simulaci nechtěně pozastavíme.

Někdy je praktičtější  požít 2D zobrazení  přístrojové desky, jindy 3D. Ne všechny ovládací prvky jsou totiž viditelné při 2D zobrazení. A stav některých přístrojů a ovládacích prvků je zase lépe vidět při 2D zobrazení. Někdy je při 3D zobrazení zapotřebí ovládací panel trochu přiblížit ( použijeme klávesu x ) a nebo naopak vzdálit ( použijeme shift-x ). Toto vzdalování a přibližování však nefunguje při 2D zobrazení. Při použití 2D zobrazení přístrojové desky však mohu zase použít klávesy shift-F5 a shift-F6 pro posunutí panelu v ose y a shift-F7 a shift-F8 pro posunutí panelu v ose x.

Mám-li zobrazenu přístrojovou desku a to ať už ve 2D či 3D režimu, pak opakovaným stlačením ctrl-c, zapínám a nebo vypínám, indikaci ( žluté orámování ) těch ovládacích prvků, které mohu pomocí šipky ( kliknutím levým tlačítkem myši ) ovládat. Ale aby to nebylo tak jednoduché, použití myši je zase trošku komplikované. Má tři režimy a mezi nima se přepíná kliknutím pravým tlačítkem. Když se zobrazuje v místě kurzoru šipka tak můžeme klikat na ony žlutě označené ovládací prvky na přístrojovém panelu v kokpitu. Když je tam záměrný kříž , tak to vlastně naznačuje ovládací knipl v letadle ( ovládáte křidélka a výškovku ), když je v místě kurzoru dvojitá šipka tak kroutíte hlavou kolem sebe a rozhlížíte se kolem.

Ono dobře se koukat kolem je pro orientaci pilota důležité, a tak je v simulátoru možnost přepínat mezi několika globálními pohledy pomocí klávesy v. Jedním z těchto pohledů je i pohled pilota z kokpitu letadla. Někdy může být docela matoucí používat tak velké množství pohledů. Jejich množství lze smysluplně zredukovat v dialogu view - view option například jen na cocpit view a chase view. Pro začátečníka je dobré když dokáže rychle přepnou pohled a podívat se na situaci z vnějšku. Přece jen, orientovat se jen podle gyroskopu , nevidíteli horizont, nemusí být pro nezkušeného jednoduché. 
 
Máte-li zvolen základní pohled z kokpitu letadla, máte opět možnost o něco podrobněji prozkoumat okolí a to tak, že při deaktivované numerické klávesnici použijete klávesu shift a postupně klávesy 8 ( čelní pohled ) 7 a 9 ( pohledv vlevo a pravo dopředu ) 4 a 6 ( pohledy vlevo a vpravo zcela ), 1 a 3 ( pohledy vlevo a vpravo dozadu ) , 2 ( pohled dozadu - spíše jen symbolický , žádná velká akce totiž nenastane ). Další příště ...


Argonisius

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 110
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #22 kdy: 29 Října 2010, 16:52:43 »
Díky za vyčerpávající úvod, už se těším na kapitolu "jak se odlepit od země" ;D

Jurkax

  • Aktivní člen
  • *
  • Příspěvků: 257
  • Ubuntu 11.10 / Gnome-shell
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #23 kdy: 29 Října 2010, 17:27:54 »
Tenhle topic už sleduju nějakou dobu až jsem dostal chuť to zkusit taky ;D
Ubuntu 11.10 32bit NTB HP Pavilion dv6319 (CoreDuo @1,73GHz, 2GB RAM, 160GB HDD, GeForce Go 7400)

Rostislav Mikolaš

  • Návštěvník
  • Příspěvků: 14
Re: Flight gear: jak mám vzlétnout?
« Odpověď #24 kdy: 29 Října 2010, 17:32:24 »
Zapneme-li numerickou klávesnici pak získáváme možnost ovládat to nejpodstatnější z hlediska směru a výšky letu. Je-li letadlo na zemi ( při vzletu a při přistání ), pak směr, kde se letadlo  pohybuje se ovládá  směrovkou ( to svislé vzadu)  ( v praxi nohama ) zde klávesou 0 a . ( tečkou ). V praxi kopnu-li pravý pedál vpřed ( automaticky spřažený levý pedál jde dozadu ) a zatáčím doprava. Zde tedy chci-li doprava klikám na . (tečku) . Křidélka ( to úzké dlouhé blíže ke konci každého křídla ) se ovládají klávesou 4 a 6. Opět logika ovládání vychází z logiky ovládání skutečného kniplu v letadle. Nakloním-li knipl v letadle doprava, očekávám, že letadlo bude zatáčet doprava. Plochou zatáčku s velkým poloměrem lze zvládnout pouze pomocí těchto křidélek, při prudší zatáčce je však třeba přidat ještě směrovku a korigovat případnou změnu rychlosti výškovkou. Výškovku, tj. ona vodorovná křidélka vzadu se opět v praxi  ovládají kniplem , nakloněním vpřed ( zvyšujeme rychlost klesání - nakláníme letadlo dopředu aby rychleji padalo ) a vzad ( snažíme se stoupat ) , no a v našem případě budeme toto ovládat klávesou 8 zrychlujeme - padáme dolů, klávesou 2 - snažíme se stoupat.

No jo, ale máme tady ještě jeden problém a tím je motor. Zatím je vypnutý není nastartovaný. Přepneme si pohled do kokpitu ( klávesou v ) a zobrazíme ovládací panel ve 2D režimu ( shift-p) zapneme indikaci ovladatelných prvků ( ctrl-c ). Vlevo dole najdeme něco co připomíná startovací klíček v autu. Je označen Magnetos a má polohu off ( zapalování vypnuto ) , a pak jsou zde tři polohy L, R a BOTH. Co to je ? Tady si budu trošku vymýšlet :) ... V letadle je zapalování na rozdíl od automobilu provedeno duplicitním způsobem. Každý válec má hned dvě svíčky, a) aby byla za prvé jistota, že zapalování neselže, b) aby se zjednodušeně řečeno dosáhlo rychlejšího zahřátí motoru na optimální teplotu a tlak a aby docházelo k perfektnímu zážehu c) zdvojeného magneta ( v podstatě dynama ) se používá protože je to spolehlivější řešení než použití baterií. Takže to L a R znamená , že budeme používat, třeba jen zkoušet nastartovat pomocí L ( levého ) a nebo pomocí R ( pravého ) magneta a nebo a to se právě při startu motoru před letem vyžaduje chceme použít obě magneta tedy BOTH. Přepneme tedy kliknutím přepínač do polohy BOTH.

Ještě před tím, než ale motor nastartujeme, zkontrolujeme nastavení plynu. Táhlo ovládající plyn je onen černý knoflík vpravo od ovládacího kniplu.  Při 2D zobrazení, je li toto táhlo zcela vytaženo, je plyn minimální , je-li zcela zatlačeno je plyn maximální a motor by se měl točit na maximální otáčky. Letoun je v takové situaci tažen maximální silou a dosahuje maximální cestovní rychlosti. Nicméně pro start je dostatečné a žádoucí, je-li před startem plyn nastaven na 25% . Tedy táhlo je téměř zcela vytaženo. Ve 2D pohledu černý čudlík je dole.  

Dalším správně nastaveným ovládacím prvkem ještě před startem motoru je správné nastavení palivové směsi - Mixture. Teď si opět vymýšlím, ale asi něco takového jako byl ve starších automobilech sytič. Takže před startem požadovaná poloha Mixure - palivové směsi je 100%. Ovládá se tím červeným čudlíkem vpravo dole hned vedle plynu. Opět zcela zatlačený  je 100% , je-li povytažený - palivová směs je chudší.

Před startem bychom si měli být jisti , že je letadlo zabrzděno, přeci jen, třeba budeme bezprostředně po startu motoru ještě něco kontrolovat . Klávesou shift-b zapínáme a vypínáme brzdu ( brzdíme podvozková kola ). To zda je brzda aktivní vidíme při 2D zobrazení ovládacího panelu - při zabrzděném podvozku se rozsvítí červené políčko BREAK.  

Je tedy konečně čas nastartovat, startovací přepínač je v poloze BOTH, plyn na 25%, palivová směs na 100%, podvozek zabrzděn, stlačím klávesu klávesu s a držím několik vteřin. Motor naskočí. Na otáčkoměru motoru ručička ukazuje asi řádově 70 RPM ( ve skutečnosti je to hodnota 700 otáček , ale kdo by pořád počítal tolik nul ).

Nyní si můžeme zkusit ovládat plyn. Jde to hned několika způsoby. Jeden už známe, klikáním na ovladač táhla, druhý je pak klávesou 9 ( přidávame ) a 3 ( ubíráme ) na numerické klávesnici při aktivní numerické klávesnici. Pro bezpečné popojíždění letadla stačí již kolem 800 otáček za minutu. Pro popojíždění je však třeba také odbrzdit ( shift-b ) . Nezapomeňte směr na zemi kontrolujete klávesou 0 a . ( tečka ) na numerické klávesnici .  

Při startu, ale také při letu, je třeba udržovat otáčky motoru v určitém povoleném rozsahu. Pro samotný start - vzlet je třeba dosáhnout určité minimální rychlosti , a po tom jsou vztlakové síly na křídla letounu dostatečně velké, aby mohl letoun začít stoupat. Jako začátečník musíte stále "kromě jiného" kontrolovat , že je vaše rychlost letu větší než určitá minimální, jinak hrozí , že letoun ztratí vztlak a tzv. se propadne - přejde do některého jiného režimu letu , do pádu , vývrtky a podobně ...

Mějte na paměti, že bezpečný let je vysoko a rychle, velmi nebezpečný je pak nízko a pomalu :)

 

Provoz zaštiťuje spolek OpenAlt.