Zapneme-li numerickou klávesnici pak získáváme možnost ovládat to nejpodstatnější z hlediska směru a výšky letu. Je-li letadlo na zemi ( při vzletu a při přistání ), pak směr, kde se letadlo pohybuje se ovládá směrovkou ( to svislé vzadu) ( v praxi nohama ) zde klávesou 0 a . ( tečkou ). V praxi kopnu-li pravý pedál vpřed ( automaticky spřažený levý pedál jde dozadu ) a zatáčím doprava. Zde tedy chci-li doprava klikám na . (tečku) . Křidélka ( to úzké dlouhé blíže ke konci každého křídla ) se ovládají klávesou 4 a 6. Opět logika ovládání vychází z logiky ovládání skutečného kniplu v letadle. Nakloním-li knipl v letadle doprava, očekávám, že letadlo bude zatáčet doprava. Plochou zatáčku s velkým poloměrem lze zvládnout pouze pomocí těchto křidélek, při prudší zatáčce je však třeba přidat ještě směrovku a korigovat případnou změnu rychlosti výškovkou. Výškovku, tj. ona vodorovná křidélka vzadu se opět v praxi ovládají kniplem , nakloněním vpřed ( zvyšujeme rychlost klesání - nakláníme letadlo dopředu aby rychleji padalo ) a vzad ( snažíme se stoupat ) , no a v našem případě budeme toto ovládat klávesou 8 zrychlujeme - padáme dolů, klávesou 2 - snažíme se stoupat.
No jo, ale máme tady ještě jeden problém a tím je motor. Zatím je vypnutý není nastartovaný. Přepneme si pohled do kokpitu ( klávesou v ) a zobrazíme ovládací panel ve 2D režimu ( shift-p) zapneme indikaci ovladatelných prvků ( ctrl-c ). Vlevo dole najdeme něco co připomíná startovací klíček v autu. Je označen Magnetos a má polohu off ( zapalování vypnuto ) , a pak jsou zde tři polohy L, R a BOTH. Co to je ? Tady si budu trošku vymýšlet
... V letadle je zapalování na rozdíl od automobilu provedeno duplicitním způsobem. Každý válec má hned dvě svíčky, a) aby byla za prvé jistota, že zapalování neselže, b) aby se zjednodušeně řečeno dosáhlo rychlejšího zahřátí motoru na optimální teplotu a tlak a aby docházelo k perfektnímu zážehu c) zdvojeného magneta ( v podstatě dynama ) se používá protože je to spolehlivější řešení než použití baterií. Takže to L a R znamená , že budeme používat, třeba jen zkoušet nastartovat pomocí L ( levého ) a nebo pomocí R ( pravého ) magneta a nebo a to se právě při startu motoru před letem vyžaduje chceme použít obě magneta tedy BOTH. Přepneme tedy kliknutím přepínač do polohy BOTH.
Ještě před tím, než ale motor nastartujeme, zkontrolujeme nastavení plynu. Táhlo ovládající plyn je onen černý knoflík vpravo od ovládacího kniplu. Při 2D zobrazení, je li toto táhlo zcela vytaženo, je plyn minimální , je-li zcela zatlačeno je plyn maximální a motor by se měl točit na maximální otáčky. Letoun je v takové situaci tažen maximální silou a dosahuje maximální cestovní rychlosti. Nicméně pro start je dostatečné a žádoucí, je-li před startem plyn nastaven na 25% . Tedy táhlo je téměř zcela vytaženo. Ve 2D pohledu černý čudlík je dole.
Dalším správně nastaveným ovládacím prvkem ještě před startem motoru je správné nastavení palivové směsi - Mixture. Teď si opět vymýšlím, ale asi něco takového jako byl ve starších automobilech sytič. Takže před startem požadovaná poloha Mixure - palivové směsi je 100%. Ovládá se tím červeným čudlíkem vpravo dole hned vedle plynu. Opět zcela zatlačený je 100% , je-li povytažený - palivová směs je chudší.
Před startem bychom si měli být jisti , že je letadlo zabrzděno, přeci jen, třeba budeme bezprostředně po startu motoru ještě něco kontrolovat . Klávesou shift-b zapínáme a vypínáme brzdu ( brzdíme podvozková kola ). To zda je brzda aktivní vidíme při 2D zobrazení ovládacího panelu - při zabrzděném podvozku se rozsvítí červené políčko BREAK.
Je tedy konečně čas nastartovat, startovací přepínač je v poloze BOTH, plyn na 25%, palivová směs na 100%, podvozek zabrzděn, stlačím klávesu klávesu s a držím několik vteřin. Motor naskočí. Na otáčkoměru motoru ručička ukazuje asi řádově 70 RPM ( ve skutečnosti je to hodnota 700 otáček , ale kdo by pořád počítal tolik nul ).
Nyní si můžeme zkusit ovládat plyn. Jde to hned několika způsoby. Jeden už známe, klikáním na ovladač táhla, druhý je pak klávesou 9 ( přidávame ) a 3 ( ubíráme ) na numerické klávesnici při aktivní numerické klávesnici. Pro bezpečné popojíždění letadla stačí již kolem 800 otáček za minutu. Pro popojíždění je však třeba také odbrzdit ( shift-b ) . Nezapomeňte směr na zemi kontrolujete klávesou 0 a . ( tečka ) na numerické klávesnici .
Při startu, ale také při letu, je třeba udržovat otáčky motoru v určitém povoleném rozsahu. Pro samotný start - vzlet je třeba dosáhnout určité minimální rychlosti , a po tom jsou vztlakové síly na křídla letounu dostatečně velké, aby mohl letoun začít stoupat. Jako začátečník musíte stále "kromě jiného" kontrolovat , že je vaše rychlost letu větší než určitá minimální, jinak hrozí , že letoun ztratí vztlak a tzv. se propadne - přejde do některého jiného režimu letu , do pádu , vývrtky a podobně ...
Mějte na paměti, že bezpečný let je vysoko a rychle, velmi nebezpečný je pak nízko a pomalu